March 10, 2011

GIT systEm

salam to all bloggers..skrg dah jarang sgt2 update blog..agak2 dah berhabuk dah aku pny blog nie kan..currently busy giler..skrang kitorang tgh sudy bout gastro intestinal tract..igtkan tajok nie senang la kan TAPIIII jgn sangka dalam kolam tiade berudu,jgn disangka tajok GIT senang sampai aku pun terkedu..hhahaa..jadi x pantun mak arie nie... 
GIT system byk citer pasal ANATOMY..n mmg anatomy kena byk hafal..so,nasibla aku kali nie..x leh makan budu byk2,t cepat lupa..haha..kali nie aku nekad x mau tido tyme kelas ag,tp ternyata aku tumpas ag..haha..tp kali nie better coz aku tio kejap je..halal la tu..kalo dulu,2 lecture straight aku ttido..haha..x bek btol ana mercury nie..nak berubah la nie. 
nie baru balik dr lab anatomy,td pegang intestine..pegang small intestine n large intesitne yg real pnyer..bukan maen2 pny..dr mayat yg dorg awetkan la..geli gak la kan pegang large intestine tu,mane la taw,tgh picit2 tibe2 kuar t**k..haaaa....mau lari lintang pukang lab mates aku dgn surgeon..haha..
fun fact : nak taw x,small intestine kite ade 3 parts..yg atas deodenum,second part is jejunum and the last part is ileum..deodenum pny wall tebal n byk capillaries coz kat deodenum la byk absorption occur..kat ileum thin je wall dy n byk fat dkt lapisan luar dy..
 large intestine tu yg mcm geli2 tu..hhaha..
best kitorg men picit2 td..haha
fun fact : kite pny appendix kdg2 bole mencecah panjang dari ibu jari hingga ke jari hantu..tp tu in certain people la..x sangke kan sampai pnjang tu coz selalunye appendix nie kecik je..
 yang cenonet kecik tu appendix..hehe..
hmm,hopefully for GIT pny pt aku dapat score a lg..i will try my best!pray for me ya..for the fun fact above,xdela fun sgt..saje je nak review balik ape yg doctor td ckp..hehe..

No comments: